Onderzoek
Use case Stichting voordekunst
onderzoek naar crowdfunding platforms
Op 31 maart organiseerde Goede Doelen Nederland een online kennissessie over de toepassing van kunstmatige intelligentie (KI). De sessie kwam tot stand naar aanleiding van het programma Verkenning van de Toekomst, waarin Goede Doelen Nederland de nieuwe mogelijkheden die de ‘digitale transformatie’ met zich meebrengt, wil verkennen. Dit doen wij samen met ABN AMRO en de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Voor Stichting voordekunst heeft bachelor studente Maura van der Linden van de UvA KI-onderzoek gedaan naar de succesfactoren van crowdfunding platforms. Naast literatuuronderzoek heeft Maura een data-analyse gedaan van ruim 3.000 projecten, waarvan de campagne-data aangeleverd is door voordekunst. Ze kreeg hiervoor technische ondersteuning van data scientists uit het Innovation Centre van ABN AMRO. Op basis van haar onderzoek weet Maura nu de belangrijkste factoren te formuleren die positief, negatief of helemaal niet bijdragen aan het succes van crowdfundingcampagnes. Maura vertelde tijdens de sessie samen met contentmarketeer Michelle van Doorn van voordekunst over de uitkomsten van haar onderzoek en de prettige samenwerking.
'Veruit de belangrijkste succesfactoren zijn het aantal updates die de campagne eigenaren plaatsen en de tegenprestaties. Hoe meer updates en tegenprestaties, hoe groter de kans op succes', vertelt Maura. Verder zegt Maura dat de negatieve factoren bijvoorbeeld een te hoog doelbedrag zijn, evenals een te lange projectbeschrijving. Het aantal afbeeldingen in een projectbeschrijving of het specifieke thema van een campagne blijken geen effect te hebben op het succes.
'Het is leuk om te zien dat dit onderzoek een groot deel van wat wij al vermoedden bevestigt', zegt Michelle van Doorn van voordekunst. 'Met deze inzichten kunnen wij onze crowdfunders nog gerichter en persoonlijker ondersteunen in het behalen van hun doelbedrag en het vinden van publiek voor hun creatieve project.'
Het onderzoek 'Exploring the succes factors for crowdfunding platforms' (pdf) van Maura van der Linden voor Stichting voordekunst kun je hier lezen.
Stichting voordekunst
Voordekunst geeft advies, begeleidt crowdfundingcampagnes en helpt zo de doelen van kunstenaars én de creatieve sector te bereiken. Donateurs kunnen via de website direct en gemakkelijk bijdragen aan het project van hun keuze. Met kleine en grote donaties van particulieren, fondsen en bedrijven zijn via voordekunst al meer dan 4.800 projecten succesvol gefinancierd.
Online Kennissessie Digitale Transformatie
Je kunt de opname van de kennissessie terugkijken. Deze opname is alleen beschikbaar voor medewerkers werkzaam bij leden van Goede Doelen Nederland.